Laatste weekje en het berenpark - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu Laatste weekje en het berenpark - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu

Laatste weekje en het berenpark

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Veroline, Marjolein & Kim

15 Januari 2012 | India, Agra

Na ons laatste reisverslag van 2 januari wordt het weer eens tijd voor een nieuw verhaal.

We zijn inmiddels in ons laatste weekje aangekomen, nog 2 dagen hier bij PFA en dan gaan we richting Delhi. Daar gaan we een bezoekje brengen aan PFA Delhi. Dat schijnt echt enorm te zijn, dus we zijn wel benieuwd. We slapen in Delhi nog 2 nachtjes in een hotel en dan stappen we vrijdag om 10.30 indische tijd, het vliegtuig in.

Afgelopen week hebben we nog een dagje uit gehad. We zijn afgelopen vrijdag eerst naar Sikandra Fort gegaan, dat is de begraafplaats van Akbar en zijn 3 vrouwen (Fatepur Sikri) Toen we binnenkwamen bij het Fort, kwam er een man naar ons toe om ons kaartje aan te nemen. Na dat hij ons kaartje had gecontroleerd, liep hij met ons mee en begon zijn verhaal, iets waar we eigenlijk niet op zaten te wachten. Na het rondje door het fort, hield hij dan ook zijn handje op en zei hij dat 500 roepie voor 3 wel goed was. Ja daag wij hadden niet om een gids gevraagd, dus ik heb hem 100 roepie gegeven en we zijn verder gelopen, daar was hij natuurlijk niet blij mee maja we blijven nederlanders ;)

Na het laatste fort in India gezien te hebben zijn we naar het Agra Bear Rescue Facility geweest. Dit is een opvang voor beren die gered zijn van de straat. In India komt het helaas nog steeds voor dat mensen beren laten "dansen" voor geld. Het is inmiddels illegaal maar dit betekent niet dat het niet meer gebeurd. Wildlife SOS heeft 4 vestigingen verspreid over India en in totaal hebben ze al 400 beren kunnen redden. Ze redden niet alleen de beren, ze zorgen ook voor de mensen, ze helpe de mensen aan een nieuwe baan zodat ze toch inkomen hebben.
Het is echt een mooi park en ik vind dat ze erg goed werk doen. We werden het park rondgeleid door een jongen van onze leeftijd die net zo gek is op dieren als wij dat zijn. Erg fijn om een keer met iemand buiten PFA te praten die het goed vindt dat we helemaal vanuit Nederland naar India komen voor de dieren. Hij heeft tijdje in London gestudeerd en weet ook dat het bij "ons" het er heel anders aan toe gaat dan hier in India.

Na de beren gezien te hebben was het tijd om te shoppen! We moesten nog enkele sourveniertjes kopen en dat is dan ook gelukt in de "Big Bazaar" die achteraf toch niet zo "Big" blijkt te zijn, maar anyway we hebben kunnen kopen wat we wilden kopen.

Al met al was het weer een leuk dagje uit! Ons laatste dagje uit in Agra.

Natuurlijk vertel ik ook nog wat over de hondjes op PFA.
Afgelopen week zijn er onverwachts weer 8 honden binnengebracht voor het ABC project. Gisteren mochten Marjolein en Veroline voor het eerst zelf een teef casteren! Erg spannend natuurlijk, want zoiets mag in Nederland dus echt niet. Alles is helemaal goed gegaan en over een paar dagen als alles genezen is mogen de honden weer terug naar waar ze gevonden zijn.
Gisteren is er een pupje binnengebracht met een gebroken kaak, hij was overreden door een motor. Zijn onderkaak is door 2e en dit is natuurlijk erg pijnlijk. We vertelden de dierenarts dat we in Nederland dit vastzetten met een ijzerdraadje, en toen we terugkwamen van de lunch vanmiddag had hij het inderdaad met een ijzerdraadje vastgezet. Dus nu hopen dat het weer goed groeit, ondertussen krijgt hij natuurlijk alle medicatie en zorgen we ervoor dat hij geen pijn heeft.

We gaan het wel missen hier.. Na bijna 10 weken ga je je toch erg hechten aan de vele lieve hondjes hier. Maar we weten inmiddels dat ze het hier heel goed hebben, en dit geeft ons een goed gevoel!

• 15 Januari 2012 - 17:47

Anja En Paul:

Boeiend verhaal weer Kim, dank je wel en die man kreeg meer dan hij ongevraagd verdiende!

Hadden ook wel even in zo'n bazaar willen shoppen: die echte autenthieke wajangpoppen en stoffen zijn zo prachtig daar en ook de sieraden zijn vaak echt heel erg mooi en ikke (zegt Anja) ben een liefhebber van dat spul ;-)

Tjeempie zeg.. zomaar castreren Marjolien en Veroline; vonden jullie 't heftig?
    Ik vind het knap dat jullie dat dan ook gewoon doen hoor, petje af!
    Dat pupje toch, zo zielig... gelukkig hebben jullie goed getipt en is de boel weer aan elkaar gezet: hopelijk lukt het echt!

Boeiend zeg, om jullie India-tijd in zo'n groot centrum te eindigen: dat zal best nog indruk maken.
    Vanuit een glashelder lekker fris Hoorn wensen we jullie prachtige en leerzame dagen toe!

Vrijdag weer op naar huis: Goeie reis!!!

• 15 Januari 2012 - 17:54

Akim:

Hei meiden,

Wel bijzonder zo berenpark en ongelofelijk dat beren nog steeds voor dat soort doeleinden misbruikt worden in India :S

Nog een paar daagjes jullie zijn weer bij ons :) Mis Vero erg veel (jullie natuurlijk ook een beetje ;) ) , maar ik weet zeker dat mn naamgenootje met 4 pootjes en zn vrienden daar, jullie ook gaan missen als jullie straks weg zijn.
    Ik hoop van harte dat de mensen daar een beetje van jullie hebben kunnen leren, maar in dit verslag staat dat jullie opmerking over die gebroken kaak en het vastzetten met ijzerdraad wel is opgevolgd en dat is een goed teken :)

Ik hoop dat jullie nog veel te zien krijgen deze laatste dagen in India en geniet vooral van de momenten dat het warm is daarzo, want hier is het friw :P

Groetjes uit Vlissingen

• 15 Januari 2012 - 18:28

Jacqueline:

Hoi Dames, geniet van jullie laatste dagen, ik wens jullie een goede reis/vlucht terug naar huis
    zie jullie weer in het kiependarp eind van de week
    Tot Dan ! xxx van de Buurtjes

• 15 Januari 2012 - 18:40

Ingrid:

Mooi verhaal weer Kim!
    Ik wens jullie nog hele fijne dagen en alvast een fijne terugreis!

Groetjes Ingrid

• 15 Januari 2012 - 19:42

Nicolette:

Hallo Kim, Marjolein en Veroline,

Wat hebben jullie toch goed werk gedaan in India. Het zal voor jullie wel een gemist zijn
    om daar de jonge hondjes achter te laten. Ik en Oma wensen jullie een hele goede
    reis terug.

groetjes Nicolette.

• 15 Januari 2012 - 20:17

Ben En Marion:

Hoi Meiden,

De laatste loodjes, nog een paar dagen en jullie India avontuur zit erop.
    Wat hebben jullie een hoop gezien en meegemaakt daar, en wat zal het moelijk zijn om van al die lieve mensen zoals Mevr Surrat en de buren en natuurlijk jullie pupsels afscheid te moeten nemen, maar jullie hebben daar zoveel goed werk verricht, waar je altijd met trots op terug kunt denken.
    Wij kijken natuurlijk al uit naar Vrijdag als we jullie weer lekker gezond thuis hebben.
    Suc6 nog en geniet nog van die paar daagjes Delhi
    Lieve groetjes
    Mam - Ben - en een dikke knuffel van Benji

• 16 Januari 2012 - 12:42

Dennis & Eveline:

Succes met de laatste loodjes, wij zijn er vrijdag ook bij op Schiphol!

• 17 Januari 2012 - 21:34

Denise, Baloe &Simba:

heeee heee!

Nog een paar nachtjes.... en je ziet je liefste zusje weer!
    hahaha

Tot vrijdag!!