Pups - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu Pups - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu

Pups

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Veroline, Marjolein & Kim

24 November 2011 | India, Agra

Iedere keer kiezen we een onderwerp waar we over gaan vertellen, want het is zoveel. We zien veel heftige dingen hier.
Vandaag vertel ik over de pups hier in PFA Agra.

Toen we 2 weken geleden hier aankwamen zaten er 4 schattige, wel wat magere pups, in een kennel. Wij kregen de taak om voor deze hummels te zorgen. Dat houdt in melk geven, dagelijks teken verwijderen etc. 1 van de 4 wilde maar niet aansterken en na een paar dagen vonden we hem levensloos in de kennel. Wat ze hier doen met overleden honden waarvan de ze doodsoorzaak niet weten is ze opensnijden. We zagen al vrij snel wat de doodoorzaak is geweest, de urineblaas was gescheurd.
De overige 3 hebben we namen gegeven, de grootste is Ben, de kleinere bruine heet Jos en de zwarte heet Akim. Deze 3 maken het goed, al is Jos wat zwakker, maar met veel liefde komt hij er wel. Omdat de nachten koud zijn, vooral voor pups, logeren deze 3 pups iedere nacht bij ons. Vanaf een uurtje of 5 maken ze bij ons de boel onveilig, we hebben er onze handen vol aan maar het is wel heel gezellig.

Naast deze 3 pups zijn er meer pups waar we veel tijd aan besteden. Dit zijn zieke en zielige pups. 1 ervan heeft een prolaps van de buikwand, dit betekent dat zijn ingewanden naar buiten geduwd worden, de ingewanden worden enkel tegen gehouden door een dun laagje huid, het is wachten totdat de huid het niet meer houdt en dan zal dit pupje het niet overleven. De andere pups hebben poten die overreden zijn door een auto (1 van de meest voorkomende problemen hier bij alle beesten). Zo is er 1 waarvan het vel van de knie/heup af is en de kniebanden zijn gescheurd, ook dit kan niet meer genezen maar heeft nog wel goede overlevingskans, dan zou hij moeten leren leven met 3 poten. De laatste pup, die we Logan genoemd hebben had zijn pootje op 2 plaatsen gebroken. Zijn voetje was helemaal dik en bungelde er maar een beetje aan. Toen Logan geen koorts meer had is dit pootje geamputeerd. Dit is nu mooi aan het genezen, maar Logan is nog wel erg zwak.

Elke ochtend geven wij de pups mediciatie. Toen we vanmorgen bij Logan en de andere 2 pups aankwamen schrokken we ons rot. De 2 met manke pootjes bewogen niet. We pakte ze eruit en voelde gelijk wat er aan de hand was. Ze waren zwaar onderkoeld. Gelijk doeken gehaald, warm gewreven, flessen gevuld met warm water als kruik, bij het vuur gaan zitten (waar het eten van de honden gekookt wordt) etc. etc. de pups hadden een temp. van 35 graden c!! (normaalwaarde is 38-39) Langzaam, heel langzaam werden ze warmer. Maar het lichaam van de pup met het open knietje/heupje kon het niet aan, zijn ademhaling werd onregelmatig en zijn hartslag hielt er af en toe mee op. Vero en ik gingen snel over op reanimatie en hebben hem 2x terug kunnen halen, maar toen hij een 3e keer weg viel mocht het niet meer baten. Hij is overleden. Eerder deze week hadden we het leven van deze pup al kunnen redden, toen was hij overhit, maar dit keer hebben we helaas niet meer voor hem kunnen doen.
Erg moeilijk, omdat dit pupje nog een leuk leven had kunnen hebben.
Logan heeft het gelukkig wel overleefd, hij slaapt vanaf vandaag ook bij ons om volledige controle op hem te kunnen houden.

• 24 November 2011 - 14:16

Ben En Marion:

de keiharde realiteit van het dierenleed daar. Zal wel een heftig moment voor jullie geweest zijn, maar je hebt alles gedaan wat je kon doen, zoals ik jullie ken.
    Gelukkig dat Logan het gered heeft, en die is nu op de beste plaats waar hij nu kan zijn, n.l. bij jullie.Lekker vertroetelen.
    Geef ze alle 4 een dikke knuffel ook van ons
    Heel veel sterkte en suc6
    We denken aan jullie
    Liefs Mam en Ben

• 24 November 2011 - 14:20

Akim:

Damn nu dat ik het hele verhaal lees moet ik echt even slikken. Het lijkt me echt heel erg dat, ondanks dat je zo een pup red en goed voor zorgt, hij het toch niet haalt :( Sterkte met Logan, ik hoop dat het goed blijft gaan de komende dagen.

Groetjes uit Vlissingen.

• 24 November 2011 - 16:11

Frank Vera Francois:

het is allemaal wel heftig wat jullie meemaken. nu maar hopen dat de andere het wel redden. sucses voor de rest van de tijd.

• 24 November 2011 - 16:25

Ben En Marion:

Zie nu net pas de foto,s en dan krijg je toch een vervelend gevoel, dat het daar zo met de beestjes moet gaan.
    Jullie zijn toppers.
    Nu 4 puppies. www. dierenopvang VEKIMA.com is misschien wel een leuke naam voor jullie huisje daar.
    Ik wil Logan wel, maar ook Bennie Joske en Akim, maar helaas dat gaat niet.
    Lieve groetjes van ons

• 24 November 2011 - 18:58

Denise, Baloe &Simba:

Aahh zo zielig om die foto's en verhalen te lezen, krijg gewoon kippenvel van als ik dat lees! Gelukkig worden ze lekker vertroeteld door jullie en komen ze er snel boven op!
    Baloe is ook beetje ziek heeft al 3 x overgegeven, hij eet en drinkt ook echt alles wat op tafel staat en vanmorgen was ik net te laat met milk en fruit van tafel te halen! hopelijk gaat 't morgen ook weer beter met hem, echt sneu om te zien!
    Succes daar! Liefs! denise

• 24 November 2011 - 20:38

Nicolette:

hallo kim marjolein en Veroline,

Het is triest om te zien hoe de
    dieren daar lijden. Het is fijn
    dat jullie de pups goed voor kunt
    zorgen. Ik zie wel dat het daar niet
    meevalt voor jullie, maar ik weet
    dat jullie er goed zijn voor de dieren.
    Ik neem mijn petje voor jullie af.
    Heel veel sterkte en groetjes van
    Nicolette.

• 24 November 2011 - 21:25

Rens:

ooh echt erg om zo te lezen, en zielig om te zien! echt anders daar aan de andere kant van de wereld! echt respect voor wat jullie daar doen, hebben ze het tenminste wat beter! nou hopen dat het met jullie 4 pups ook snel beter gaat, zal wel een gekkenhuis zijn denk ik! nog heel veel succes en sterkte en hou ons op de hoogte

• 25 November 2011 - 19:34

Simone:

Hoi Veroline,

Leuk dat we je via deze website kunnen volgen.
    Zo te lezen en te zien is het daar best heftig met al die zielige hondjes.
    Erg dapper van je dat je daar bezig bent om de honden te redden.
    Wij worden op het Arsenaal iedere dag goed op de hoogte gehouden door Akim.

Ik wens je nog heel veel succes daar. En geniet van dit avontuur.

Groetjes,

Simone

• 27 November 2011 - 08:55

Merijn:

Hoewel het helemaal geen leuk verhaal is het ik toch erg zitten lachen om het stukje waar je schrijft dat de zwarte Akim heet. Moet ineens denken aan de sinterklaasintocht hier op het dorp. Er kwam een donkere meneer aangelopen en zegt zo een peutertje: "Kijk mama, zwarte piet!!" Hahaha dat was natuurlijk helemaal geen zwarte piet, maar gewoon een zwarte meneer.

Het klinkt wel als heel pittig werk wat jullie daar doen. Al die lieve beestjes waarvan er sommigen uiteindelijk toch doodgaan :( Bah! Heel veel succes met jullie missie!

• 30 November 2011 - 15:11

Stephanie/buurvrouw:

Wat hard dit zeg, zo naar :'( Sterkte met de andere pups (ik ga zo de rest van de verhalen lezen).
    Bah wat is dit moeilijk om te lezen, die arme pups. Gelukkig maar dat jullie er zijn om voor ze te zorgen! :)

Liefs xxxx