Dagroutine - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu Dagroutine - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu

Dagroutine

Door: Veroline

Blijf op de hoogte en volg Veroline, Marjolein & Kim

28 November 2011 | India, Agra

Ik ga vandaag iets vertellen over ons dagelijkse leventje hier in India.

We beginnen de dag tussen 7.00 en 7.30 met het naar buiten laten van de pups, om 8 uur gaan we beginnen met douche, aankleden, ontbijten en onze was. Natuurlijk moet ook in deze tijd de bench worden schoongemaakt. Rond 9.30 beginnen we aan ons dagelijks rondje om te kijken hoe het met de dieren gaat, we halen de kleedjes af bij de magere honden. Om 10.00 is het tijd om te voeren, we beginnen met het mengen van het voer. Dit voer bestaat uit sojabonen, mais en andere granen, wat kruiden en natuurlijk melk! Na het mengen gaan we samen met Manoj het voer uitdelen, er wordt begonnen met de verlamde honden en de puppies. Een van ons blijft bij de pups staan zodat de andere honden niet het voer stelen. De andere twee gaan verder met de ronde, eerst richting de blinde honden en de apen. Daarna worden de loslopende honden gevoerd, dit gaat gepaard met een hoop gegrom en geblaf. We zijn dan ook genoodzaakt om het voer zo snel mogelijk neer te zetten zodat alle honden kans hebben op wat eten. Daarna worden alle 'zieke' honden op de veranda gevoerd.
Na het eten halen we de blinde honden naar buiten, eerst lopen we een rondje over het terrein en daarna zetten we ze vast aan een boom omdat ze anders overal tegen aanlopen. De waterbakken die leeg zijn moeten worden gevuld, en ook de pups op de veranda krijgen schone dekens.
Soms beginnen we met het aanleggen van infusen of het opwarmen van de pups. Als er honden zijn voor het castreren vanuit het animal birth control program dan wordt dit ook in de ochtend gedaan. Maar over het algemeen gaan we verder met onze ronde met de dierenarts, als eerst kijken we op het bord in de dierenarts kamer hoeveel dieren er overleden zijn. Op dit bord wordt bijgehouden hoeveel dieren er op die dag zijn, zo kunnen we uitrekenen wat er die nacht is overleden.

Tijdens de ronde met de dierenarts gaan we alle zieke dieren langs, we beginnen bij de apen. 3 dagen geleden is er een aap binnen gekomen, deze moest worden behandeld. Omdat deze dieren vrij agressief kunnen reageren werd deze helemaal vastgeketend zoals te zien is op de foto. Het dier had wonden aan beide heupen en ellebogen en is vannacht helaas overleden. Na de apen gaan we verder naar de stal met de grote dieren, hier gaan we een van de paarden behandelen. Het paard heeft een gebroken been en dit is gaan ontsteken waardoor er elke dag een nieuw verband moet worden aangelegd, dit wordt meestal gedaan door Brijesh (de assistent) maar de laatste dagen mogen marjolein en ik ook af en toe dit verband verwisselen. Er zijn koeien die levend worden aangevreten door de kraaien, deze koeien hebben diepe gaten tot op het bot. Deze worden behandeld met een middel tegen vliegen en maden, zodat de wond weer kan genezen. Tijdens het werk in de stal zijn we alle drie druk bezig met helpen waar mogelijk is, zo moeten er dieren worden geïnjecteerd, vastgehouden en moeten er verbanden worden verwisseld. In de eerste dagen dat we hier waren was er een paard met 3 been, er was één been geamputeerd. Dit dier kon vrij weinig, omdat het alle vier de benen nodig heeft om zijn gewicht te dragen. Dit verband moest iedere dag vervangen worden, dit was moeilijk om te zien omdat het dier zo aan het lijden was. Tijdens een van de behandelingen kwam Kim erachter dat het dier niet meer ademde, er is nog vanalles aan gedaan zoals reanimatie en een injectie om het hart opnieuw op gang te brengen maar dit mocht niet meer baten. Dit was een erg heftige ervaring voor ons, nooit eerder is op zo een manier een dier in onze handen gestorven. Gelukkig is nu voor het paard het lijden voorbij.
Na de grote dieren gaan we richting de honden, in het hok met de verlamde honden is het nodig om de wondjes die veroorzaakt worden door het slepen te behandelen met betadine en antivliegenspray.

Na de dierenartsronde is het tijd voor onze lunch dan is het ongeveer 13.30, hierna gaan we beginnen aan het middagprogramma. In de middag gaan we wortelen geven aan de paarden en ezels, tijdens dit voerritueel wordt er ook even geknuffeld met de dieren. Daarna gaan we op stap met onze groomingbox hierin zitten: een tekentang, een borstel, handschoentjes en een snuitbandje want niet alle honden zijn te vertrouwen. Met deze box gaan we langs de honden om te kijken of ze teken hebben, zo ja dan worden deze uiteraard verwijderd. Hondjes met een smerige vacht krijgen een borstelbeurt, sommige honden hebben luis deze behandelen we dan met luizenpoeder. De gehele dag controleren en knuffelen we de honden uitvoerig, zodat we alles in de gaten kunnen houden. Rond 5.00 wordt er opnieuw gevoerd, in dezelfde volgorde als 's ochtends. Na het voeren moeten de magere dieren weer kleedjes om en zijn ze klaar voor de nacht. Ook hier stopt voor ons de werkdag voor op het bedrijf dan want naast al dit werk moet er natuurlijk ook nog genoeg voor school gedaan worden. Dit gebeurd totdat we gaan eten, rond een uur of 20.00. Na het eten is het tijd voor wat ontspanning, met een goed boek of een spelletje kaarten (jokeren of pesten) brengen we de rest van de avond door. Rond 22.30 gaan we richting ons bed, want de volgende ochtend roept de wekker ons weer.

• 28 November 2011 - 14:53

Akim:

Oef.... best zware dagen als ik het zo lees en het dierenleed maakt het voor jullie niet makkelijker :( Als je die beestjes zo ziet wil je er alles voor doen dat ze weer beter worden, al lukt dat niet altijd. Heb respect voor wat jullie daar in die omstandigheden allemaal doen voor die beestjes schat :)

Groetjes uut Vlissingen

• 28 November 2011 - 15:21

Miranda:

Knap hoor wat jullie allemaal doen voor de dieren. Ze zullen daar maar wat blij zijn met 3 paar handen extra. Er is zoveel te doen, poehe. Ik weet zeker dat jullie allemaal jullie uiterste best doen om die dieren te redden.

groetjes Miranda, GJ, Isabel en Bart.

• 28 November 2011 - 15:27

Celine:

hoi vero, ik vind het echt knap dat jullie dat doen. ik vind het wel jammer dat jullie douche niet echt top is maar ach.
    ik heb echt respect voor jullie echt waar. ik zou het niet kunnen denk ik. pas op jezelf oke en tot snel. groetjes celine. ps woensdag begin ik weer en dan kan ik akim pesten 123 hihi. gr

• 28 November 2011 - 15:38

Denise:

heyhey!
    wat zielig zeg als je die foto's ziet, zijn echt grote wonden!
    Best zware dagen zo voor jullie, maar goed dat jullie het zo goed volhouden!
    Ik ben vandaag met baloe naar de dierenarts geweest en kreeg complimentjes over hoe die is aangesterkt en verzorgd is! haha leuk om tehoren, hij weegt nu 1.3 kg! dus is meer dan de helft aangekomen!

Heeel veeel suc6!
    kussssiee van je zussie

• 28 November 2011 - 15:51

Merijn:

Jeetje meiden, knap hoor wat jullie daar allemaal doen voor de dieren. Ik krijg al tranen in mijn ogen als ik de foto's zie van bijvoorbeeld de hond met de hoofdwond. Arm dier! Hele dikke knuffel en zet hem op!!

• 28 November 2011 - 16:13

Ben En Marion:

Meiskes Meiskes toch, wat een ellende zien jullie daar.Wij vonden Scooby toen al erg, dit is helemaal niet voor te stellen. Goed dat jullie elkaar hebben, om het in ieder geval te kunnen delen en er over te praten.
    Complimenten voor hetgeen jullie allemaal doen, en heel belangrijk de tijd en aandacht die de dieren van jullie krijgen.
    Toppers veel liefs van ons.
    Mam en Ben en een knuffel van BENJI

• 28 November 2011 - 16:41

Dennis & Eveline:

Fantastisch dat jullie zo hard werken om de dieren zo goed mogelijk te helpen, jullie zijn kanjers!

• 29 November 2011 - 13:27

Elke Van Gils:

Nou meiden, klinkt allemaal heftig hoor! Ik kom jullie dan een beetje goed nieuws brengen. De reu keuze is gemaakt en staat vast! Laten jullie mij een email adres weten waarop ik kan mailen, dan mail ik jullie er alles over!

Groetjes
    Elke & de Hollanders :-)

• 29 November 2011 - 14:21

Veroline, Marjolein & Kim :

Hoi Elke, Super nieuws! Vertel ons snel meer via mheldens@gmail.com :D

• 29 November 2011 - 16:15

Vicki Dawes:

Wat leuk om jullie te kunnen volgen.... maar best heftig om de fotos te zien. Keep up the fantastic work :-)

• 29 November 2011 - 17:23

Claudia:

Jeetje, die foto's zijn echt vreselijk.. Knap dat jullie dit werk doen en alleen maar respect dat jullie je zo inzetten voor deze dieren!

groetjes Claudia (van Urselin ;) )

• 30 November 2011 - 09:06

Tamara:

Wow.. wat een verhalen allemaal. Lijkt me echt een geweldige ervaring om mee te maken, maar ook enorm zwaar! Al die dieren met zulke erge wonden en waarvan je al weet dat een aantal het niet gaan overleven.. Maar echt super wat jullie daar doen! Respect!

Groetjes,
    Tamara

• 30 November 2011 - 13:44

Buuf Joke:

hey hallo daar
    ik hou het verslag bij met lezen bij je moeder het ziet er geweldig uit om te lezen maaruhhhhh heb wel medelijden met je met douchen.........
    groetjes ons

• 30 November 2011 - 15:17

Stephanie/buurvrouw:

Pff dat is echt wel even slikken als ik het zo lees :'(.. wat zielig!
    Zeker van die aap die is overleden, maar al helemaal dat stukje over dat arme paard, een paard met drie benen, wat erg! Gelukkig heeft ie nu geen pijn meer :).

Heel veel sterkte en succes weer de komende dagen! Vol houden hè :)
    xxxxx Stephanie

• 30 November 2011 - 16:00

Madelein En Maarten:

Hoi Kim, Marjo en Vero,

Wat een indrukwekkende foto's. Knap wat jullie allemaal doen daar. Ga zo door.

Groetjes!

• 02 December 2011 - 18:37

Kathrin:

Hello girls!
    As I can see you have touched down in the world of PFA. I would love it, if we could do a skype session soon?! I would love to see Wimlish (wife of Mulayam Singh) he himself, his sons and Manoj sooooooo much :) I need to show Wimlish my baby bump, I´m in month 8!

Please add my on skype, Kat simonsmeier!!!
    Dank je wel een nog veel plezier in het verre Oosten :)) shanti shanti!
    Kat

• 06 December 2011 - 15:12

Susan Van Iersel:

Haaii Kim,,

Wat een heftige foto's

Geweldig wat jullie doen.

xxSusan