Toeristisch dagje - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu Toeristisch dagje - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu

Toeristisch dagje

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Veroline, Marjolein & Kim

02 December 2011 | India, Agra

Gister hebben we een leuke toeristische dag gehad.
Nadat we de pups verzorgd en buitengezet hadden stond om 8 uur onze taxi voor ons klaar, deze taxi hadden we de hele dag tot onze beschikking.
De engels sprekende (soms wel prettig..)taxi chauffeur bracht ons eerst naar de Taj mahal. Toen we uitstapte werden we zowat besprongen door mensen die onze gids wilde zijn of dingen aan ons willen verkopen. 'No, thank you' begrijpen ze niet, of nouja, willen ze niet begrijpen. Dus doen of ze er niet zijn was onze enige optie. Op de route naar de Taj Mahal kwamen we vele apen en huifkarren met kamelen ervoor tegen. Gelukkig waren we vroeg dus hoefde we niet lang in de rij te staan voor het kopen van tickets. We huurden ook een audio guide om zo zonder vervelend mannetje toch rondgeleid te kunnen worden. De pleinen en tuinen zijn enorm groot, een 'hemel op aarde' zoals de tuinen beschreven worden vind ik het niet, het waren kale grasvelden, de beekjes waren droog en de bloemen miste. Maar dat zal wel komen omdat het winter is. De Taj Mahal zelf is een enorm mausoleum gebouwd van wit marmer. Meneer Mughal-vorst Shah Jahan liet dit bouwen toen zijn geliefde vrouw Mumtaz Mahal stierf. Zij ligt begraven in het midden van dit gebouw. Toen Shah Jahan zelf stierf is hij naast haar begraven.
20.000 arbeiders hebben 22 jaar onafgebroken aan de Taj Mahal gewerkt. Naast de Taj Mahal staan 2 rode gebouwen, het gebouw op het westen is de tempel, het gebouw op oosten is het gastenverblijf.
Op de terugweg zijn we een toeristische straat in gegaan waar we natuurlijk vanalles te zien kregen wat we moesten kopen tegen de mooiste prijzen. Het is best leuk om af te dingen, lukt ons aardig. We kochten ook nog een ijsje, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Vero en Kim hadden het ijsje snel op, maar ik deed er nog wat langer over, en dat heb ik geweten want de apen hadden het snel door. Bah, wat zijn apen eng! Ik weigerde mn ijsje op de grond te gooien, mijn ijsje! En het feit dat ik mn ijsje op de grond moet gooien omdat apen er om staan te zeuren staat me ook tegen. Maar de apen lieten zich niet weg jagen en op een gegeven moment werden de apen echt gevaarlijk en moest ik wel.
Toen we de straat uit waren moesten we de taxi nog terug vinden, maar eerst nog wat autowegen oversteken... nou dat is geen grapje hier in India, maar het was ons gelukt. Toen we weer veilig in de taxi zaten bracht hij ons naar de Agra Fort. Dit is een enorm groot rood gebouw aan de rand van de rivier. De massieve muren zijn 2,5 km lang. Wij hebben een hele poos rondgelopen en verdwaalde zowat en toen bleek het gedeelte waar toeristen konden komen nog maar 20% van het geheel te zijn. Het is groot dus. De overige 80% wordt nog gebruikt door het leger. We hebben hier een poos op het binnenplein, op het gras in het zonnetje gezeten. Daar liepen ook een hoop eekhoorntjes, wat zijn die leuk! Van al dat lopen begonnen we aardig honger te krijgen. Dus terug naar onze taxi, en op naar de pizzahut! Na al dat Indische eten is zoiets als de pizzahut als een tempel voor ons. We hadden alles besteld wat ons lekker leek. Voorgerechtjes, broodjes, heerlijke drankjes, smoothies en natuurlijk niet vegetarische pizza's. We waren nog niet eens 15 euro p.p. kwijt en we hadden echt luxe gegeten. Toen we onze buikjes vol hadden was het tijd voor nog een bezienswaardigheid, namelijk de Itmad-Ud-Daula ofwel de baby Taj Mahal. Een stuk kleiner dan de werkelijke Taj Mahal maar ook vrij indrukwekkend en de tuinen waren een stuk rustiger dan bij de voorgaande bezienswaardigheden.
Inmiddels was het een uurtje of half 5 en wilde Kim en Vero als afsluiter nog even een winkelstraat in. Hier hadden we nog wat rondgesnuffeld en wat leuke dingetjes gekocht. Inmiddels waren we doodop dus tijd om naar 'huis' te gaan. Toen we 's avonds het terrein van PFA Agra opreden kwamen de honden ons vrolijk begroeten en stonden de pups ons op te wachten. Het was een lange, vermoeide, maar geslaagde dag.

• 02 December 2011 - 15:08

Pa Ma Francois:

Heey,

volgens ons was het een geslaagd uitstapje. Maar dat moet er zo af en toe ook gebeuren de boog kan niet altijd gespannen staan.

• 02 December 2011 - 15:11

Nicolette:

Hallo Meiden,

Wat leuk dat jullie een uitstapje hadden. Wat zijn de apen toch brutaal om zo maar naar
    een lekker ijsje te verlangen. Ik ben een beetje jaloers dat het bij jullie lekker weer is
    en dat wij een dikke trui aan moeten. Zorg maar goed voor de puppies en voor de
    ander dieren, maar dat kunnen jullie wel.

Groetjes Nicolette.

• 02 December 2011 - 15:31

Merijn:

Hoii!

Wat fijn dat jullie ook wat vrij tijd hebben! Na het zware werk kan ik me zo voorstellen dat een dagje de toerist uithangen een verademing is. En ook pizza klinkt dan helemaal niet gek :)

Veel plezier nog verder!

• 02 December 2011 - 15:33

Merijn:

Oh ja, misschien ook leuk om iets over hier te vertellen :) Op het moment draait alles natuurlijk om de goedheiligman. Damian is helemaal dol op Sinterklaas! Zodra het sinterklaasjournaal begint op televisie roept hij: "mama komt snel, het gaat beginnen, spannend!!!" Leuk he! Morgen vieren we het bij de ouders van Peter en zondag natuurlijk bij oma. Het zal wel gek zijn om het zonder je te vieren. Misschien kunnen we nog even skypen met de hele familie bij elkaar? Fijn weekend!

• 02 December 2011 - 15:58

Dennis En Eveline:

Hoi, wat een hilarisch stukje tekst zeg! Klinkt echt als een heel leuke dag, eventjes lekker ertussenuit. Jullie werken zo hard, dat is echt wel verdiend en nodig!
    Die apen, lopen die daar rond over straat? Wel apart zeg.

Zijn jullie al een beetje aan het wennen aan de cultuur?

• 02 December 2011 - 18:21

Ben En Marion:

Hoi Meiden,
    Fijn dat jullie een leuke dag gehad hebben, was meer dan verdiend.Leuk geschreven Marjo.
    Heel fijn om dan ook een keertje iets anders te eten dan rijst. Wat zal dat lekker geweest zijn.
    Zetten jullie ook nog wat foto,s van jullie uitstapje op de site, kunnen wij lekker megenieten
    Heel veel lieve groetjes en knuffels van ons.
    Mam Ben en Benji

• 02 December 2011 - 21:17

Paul En Anja:

Wat een heerlijk avontuur beleven jullie daar meiden; geweldig!
    En wat leuk dat jullie dat ook steeds zo uitgebreid delen. En jullie houden er een prachtig document aan over. Anja vindt apen vreselijk leuk maar ja, dan zitten ze hier in Holland wel veilig achter een "hekje", zo lukt dat natuurlijk ook wel! Geen hoog aaibaarheidsgehalte dus. Gelukkig staan daar dan bij thuiskomst hele lieve vriendjes op jullie te wachten.

Veel groeten en liefs uit ons Hollandse kikkerlandje,
    Anja

• 03 December 2011 - 16:47

Ingrid:

Hey,

Fijn dat jullie er ook tussenuit konden na al dat harde werken.
    Het is toch wel wat heftiger dan bij Scooby...

Heerlijk dat jullie ook even luxe hebben kunnen eten.

Veel succes nog en ik kijk uit naar de volgende verhalen en foto's

Groetjes Ingrid

• 04 December 2011 - 09:36

Frank En Vera:

Hele leuk foto's, kan zien dat jullie in mooie omgeving zijn. En dat jullie er van genoten hebben die dag en dat jullie er aan toe waren .

• 04 December 2011 - 12:05

Akim:

Zo een dagje hebben jullie wel verdiend :) Wel een mooi gebouwtje de Taj mahal .De foto's zijn ook echt leuk vooral die eekhoorntjes en natuurlijk de pizza :P Doen ze niet bezorgen daar ? :P

Groetjes uit Vlissingen

• 04 December 2011 - 19:14

Tim En Sandra :

Hoi Meiden, wat ontzettend leuk om jullie op deze manier te volgen, Leuke foto´s en verhalen.
    De foto´s van de dieren kunnen we niet goed tegen, maar dat zal voor jullie ook niet meevallen.
    We denken dat Rudolf jullie ook mist want hij is al twee keer wegelopen. Twee keer drie uur in het bos doorgebracht. Gisteren ging hij een wild zwijn wakker maken!! Kortom echt herdergedrag!.
    Los van de stress over hem gaat het goed met de beestenboel.

Groetjes en goede tijd daar!
    Tim en Sandra

• 06 December 2011 - 09:54

Eveline & Roland:

Hoi Meiden...

Wat een super gave en intressante reisverslagen! Jullie dagtripje ziet er geslaagd uit! Echt super! Kunnen jullie al wennen aan de vreemde cultuur? Bevalt het verder goed??

Groetjes Eveline & Roland

• 06 December 2011 - 12:15

Veroline, Marjolein & Kim :

@Eveline&Roland @Eveline&Dennis

Hee,
    Het bevalt goed hier hoor. We zien wel een hoop dingen hier die je in Nederland niet ziet, maar daar beginnen we een beetje aan te wennen nu. Aan de cultuur beginnen we ook wel te wennen. Aan het pittige eten is alleen wat moeilijker om aan te wennen :P