ABC project - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu ABC project - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu

ABC project

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Veroline, Marjolein & Kim

06 December 2011 | India, Agra

Vandaag ga ik jullie wat vertellen over het ABC project. Dit staat voor Animal Birth Control. Dit is een project om door middel van castraties de hoeveelheid zwerfhonden te verminderen, dit gaat in opdracht vanuit de overheid. Een paar keer per week gaat er een vrachtwagen de straat op om honden die nog niet gecastreerd zijn te vangen. Aan de reuen is het makkelijker te zien of ze al gecastreerd zijn dan bij de teven maar daar hebben ze iets op gevonden, als ze een teef gecastreerd hebben knippen ze een puntje van het linkeroor, zo voorkomen ze dat ze teven binnenbrengen die al gecastreerd zijn. Als de honden binnenkomen worden, worden ze naar het ABC-ward gebracht. Ze blijven hier een nachtje en worden dan de volgende dag, of als het erg druk is, de dag daarna gecastreerd. Honden castreren gaat in India als volgt: Eerst gaat 1 van de medewerkers het verblijf in met de anesthesie. Hij verdooft de hond die geopereerd moet worden en zodra deze onder narcose is wordt deze naar de veranda gebracht. Hier ligt een brancard klaar waar de hond wordt neergelegd. Vervolgens gaan we de hond scheren en maken we het gedeelte waar de incisie wordt gemaakt grondig schoon. Ondertussen maak ik de injecties klaar met antibiotica en pijnstillers zodat Marjo en Vero deze bij de honden kunnen injecteren. Zodra dit allemaal gedaan is wordt de hond naar de operatietafel gebracht, hier binden we de hond vast en zo nodig leggen we een infuus aan. Als hij goed ligt kan de operatie beginnen, dit gaat bij zowel de reuen als bij de teven op een andere manier dan in Nederland. De reuen worden namelijk op dezelfde manier gecastreerd als de katers, er wordt een snede tussen de penis en de ballen gemaakt waarna de ballen er één voor één worden uitgetrokken. Door een knoop te leggen in de bloedtoevoer naar de bal, wordt de bal afgesloten van het lichaam waarna de bal met een snede van het scalpel wordt verwijderd. Na ongeveer 5 minuten is de operatie voorbij en worden de ballen gevoerd aan de arend. Bij de teven wordt een incisie van 3 cm aan de rechterzijde gemaakt, terwijl het in Nederland gebruikelijk is om een incisie van 10 cm te maken (deze begint vanaf de navel en dan naar beneden)
Van elke hond wordt na de castratie een foto gemaakt met een nummer en dit wordt opgestuurd naar de overheid, zo kunnen ze zien dat de hond gecastreerd is. Per hond die PFA castreert krijgen ze 500 roepie vanuit de overheid dit is ongeveer € 7,25. De honden blijven na de operatie nog 2 of 3 dagen zodat de dierenarts kan kijken of er geen complicatie opgetreden zijn. Daarna worden ze weer teruggezet op de plek waar ze gevonden zijn.
Soms komt het voor dat er vanuit de overheid een opdracht gegeven wordt om van een bepaalde plek alle honden op te halen, dit gebeurde vorige week ook. Afgelopen zaterdag zouden Tom Cruise en nog een andere Indische acteur de Taj Mahal bezoeken, dus voordat ze kwamen kreeg PFA de opdracht op alle honden rond de Taj Mahal te vangen. Dit is eigenlijk niet te doen omdat er bijna geen ruimte meer is om deze honden te plaatsen, maar daar hebben ze geen boodschap aan, de honden moeten weg. Al met al is het dus een hele happening soms met alle honden die komen en gaan, het brengt ook een hele hoop onrust in de groep honden die hier vast verblijft en rondloopt. Gelukkig keert de rust wel weer terug, tot de volgende groep honden weer binnenkomt.

• 06 December 2011 - 14:34

Akim:

Wel interessant om zo te lezen hoe de handelingen daar gedaan worden. Damn... de ballen worden gevoerd aan de arend.... Die arend zal wel dik zijn :S

Groetjes uit Vlissingen

• 06 December 2011 - 16:08

Ben En Marion:

Gelukkig dat die behandelingen zo niet in Nederland gedaan worden, want wij hebben volgens mij niet zoveel arenden, en wat dan met al die ballen
    Wel interessant om het zo allemaal te lezen.
    Vele groetjes en knuffels van ons
    Mam, Ben en Benji

• 06 December 2011 - 18:15

Nicolette:

hoi kim, marjolein en veroline,

Wat interessant om te lezen hoe ze daar honden casteren. Zo zie je maar dat ieder
    land een ander gebruik heeft om honden te casteren. Heel veel groetjes van je
    Tante Nicolette.

• 07 December 2011 - 07:02

Anja En Paul:

Mooi interessant verhaal Kim; dank je wel!

En knap, knap, knap van jullie, geweldige ervaring doe je daar op.

't Is hier nat en koud.
    Lekker hoor, dat zonnetje 'tussen al die foto's door te zien schijnen ;-)

Veel groeten uit Hoorn!

• 07 December 2011 - 08:34

Maud Klap :

Ha dappere dames,

Jemig wat een goed werk allemaal. Al is het een druppel op een gloeiende plaat; iedere druppel is er een! En complimenten voor jullie uitgebreide verslagen (al vind ik sommige dingen wel heftig om te lezen.....en te zien) Nogmaals, goed werk meiden!

Groet, Sam & Teus teckel, Erik, Bai & Maud!

• 07 December 2011 - 17:24

Dennis & Eveline:

Poeh, dat is wel een heel andere wereld zeg! Lukt het jullie om er al een beetje aan te wennen hoe de werkwijze daar is? Deze reis geeft je in ieder geval heel veel leerzame ervaringen! Liefs van ons en de katjes

• 13 December 2011 - 15:12

Ilse Pos:

Tjeetje Kim, wat een belevenissen. Respect!