Cultuurverschillen - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen - Reisverslag uit Agra, India van Veroline, Marjolein & Kim - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen

Door: Veroline

Blijf op de hoogte en volg Veroline, Marjolein & Kim

10 December 2011 | India, Agra

Na Kim haar verhaal over het ABC-project, ga ik jullie vandaag iets vertellen over enkele cultuurverschillen. Het begon voor ons al met het ja en nee gebaar, voor ons een heel logische iets dat schudden nee is en knikken ja. Nou hier in India hebben we ons de eerste keren mooi vergist, dan vroegen we iets aan Brijesh of aan Anup (de dierenarts) en dan antwoordde ze met Yes…. en een keer met hun oor naar de schouder, een soort van schudden. De nee is hetzelfde als bij ons, al wordt het niet vaak gezegd. Vraag je iets, zoals: is er geen rabiës meer, klopt dit. Ze antwoordde hier, ja dat klopt het komt over drie tot vier dagen weer. Terwijl ze in Nederland zouden zeggen nee dat klopt, ook dit is dus een heel verwarrend. Al met al betekent het goed luisteren en heel veel lichaamstaal leren kennen.
Iets wat hier heel normaal is is het ongegeneerd boeren en ‘tuffen’ in het openbaar, dit wordt zowel door mannen als vrouwen gedaan. Iets waar wij als westerlingen niet aan kunnen wennen, bij PFA hangt sinds kort een bord met een verbod hiervoor. Als de telefoon gaat, wordt deze ook midden in een gesprek altijd opgenomen.
Iets wat onze verbazing ook te boven ging was dat de mensen hier de hele dag gehurkt kunnen zitten, we hebben het tijdens de behandelingen meerdere malen geprobeerd maar langer dan 3 minuten hebben we het niet volgehouden. Dit leiden tot krap in onze tenen, voeten en kuiten, terwijl de mensen hier er geen last van schijnen te hebben. Waarschijnlijk komt dit doordat ze hier ook gehurkt hun behoeftes doen, maar alsnog is dit best knap.
Een ander verschil is het omgaan met de dieren, wij benaderen dieren door laag te gaan en de honden mogen eerst snuffelen terwijl hier de honden vanaf boven worden benaderd met een klap op de kop. Waardoor alle honden de ogen dicht knijpen als je ze wilt aanhalen. Ze zeggen ons vertrouw geen hond, alle honden zijn agressief. Maar de dieren zijn niet agressief uit agressie maar vanuit angst, iets wat ze hier niet kunnen onderscheiden. De dieren worden allemaal behandeld alsof het levensgevaarlijke monsters zijn, terwijl wij keer op keer erin slagen de honden op een normale/diervriendelijke manier te behandelen. Verder valt ons tijdens de behandelingen op dat er weinig vooruit gedacht wordt, er wordt pas op het moment zelf een handeling uitgedacht. Wij als nuchtere Nederlanders zouden eerst alle spuiten klaar maken en pas daarna naar het dier toe gaan om zo het stressniveau zo laag mogelijk te houden, hier doen ze eerst een injectie geven en daarna bedenken ze oh laten we ook nog dit geven. Het is goed dat ze nog een extra medicijn geven, alleen is het efficiënter als het van te voren wordt bedacht.

Het grootste verschil met Nederland is dat er niet aan euthanasie gedaan wordt, ze vinden dat ze niet voor god mogen spelen door te beslissen over leven en dood. Dit is op zich een goed punt, in Nederland wordt soms te snel overgegaan tot euthanasie. Alleen is het keerpunt hier dat de dieren onnodig lang en hartverscheurend leiden.
En zoals in onze vorige verslagen te lezen was: het verkeer, het vegetarische eten, de dieren op straat, de medische zorg en uiteraard de taal.

wat vinden jullie een leuk onderwerp om de volgende keer over te lezen??

• 10 December 2011 - 13:00

Ben En Marion:

Hoi meiden,
    Heel duidelijk uitgelegd Veroline, snappen wij het hier ook helemaal. Zijn inderdaad veel verschillen, vooral het verschil met de dieren. Volgens mij kunnen jullie de mensen daar wel overtuigen van het feit, dat honden zeer zeker niet bij voorbaat agressief zijn, en op onze Nederlandse manier liever benaderd worden. Dat gaat jullie lukken, en de honden in PFA zullen jullie daar altijd dankbaar voor blijven. Ook het euthanasie verhaal is hard, maar dat is iets waar je niets aan kunt veranderen, helaas.
    Hoop dat jullie het tuffen en boeren gebeuren gewoon in India laten, en er geen Barnevelds gebruik van gaan maken.
    Hebben niet speciaal een onderwerp voor de volgende keer, wij vinden alles boeiend wat jullie meemaken daar.
    Heel veel groetjes van ons. Mam - Ben en een poot van Benji

• 10 December 2011 - 13:20

Dennis En Eveline:

Hoi, interessante verschillen :-)

Wij hebben ook weleens onduidelijkheid over ja/nee, bij de vraag "Heb je geen honger meer?" zeggen de meeste mensen nee terwijl logischerwijs ja het goede antwoord zou zijn als je inderdaad geen honger meer hebt...

Indiers doen volgens het stereotype de hele dag yoga he, dus daardoor kunnen ze zo lang gehurkt zitten ;-)

Wij willen wel graag nog meer horen over het eten daar

groetjes!

• 10 December 2011 - 17:57

Merijn:

Hoi alledrie! Waar ik wel benieuwd naar ben is wat jullie nou het meeste missen aan Nederland. :) IK vind het leuk om jullie verhalen te lezen al vind ik het erg moeilijk om me er echt een voorstelling van te maken hoe de mensen daar met dieren omgaan. Sowieso; zwerfhonden vangen... dat is toch iets uit films?? Keep up the good work!!!

• 10 December 2011 - 19:03

Nicolettte:

hallo Kim, Marjolein en Veroline,

Nou, ik vind het leuk om iets over te komen weten of ze ook kerstfeest daar vieren en andere
    feesten. Jullie verslagen zijn heel interessant om te lezen.

Heel veel groetjes van Nicolette.

• 10 December 2011 - 20:20

Lianne:

Ik lees telkens weer vol aandacht jullie stukjes.
    Heel interessant allemaal.
    Top wat jullie doen, ik zou het echt niet kunnen

• 11 December 2011 - 11:21

Akim:

Ik vroeg me al af waarom ze zoveel met hun hoofd knikken :P Ik snap dat het wel goed opletten is als je met iemand daar praat anders begrijp je elkaar toch verkeerd ondanks dat je beiden in het Engels communiceert.
    Je zei dat ze hun behoeften daar gehurkt doen, kan me voorstellen dat jullie heel blij zijn met de toiletpot :P Maar de rest heeft dat ook of hebben ze van die hokjes met een gat in de grond staan ?
    Misschien wel het zwaarste verschil daar, uit je verhalen ook te lezen, is de omgang met de dieren en hoe ze behandeld worden. Ik kan me ook voorstellen dat het moeilijk is om te zien hoe ze met die dieren omgaan omdat ze allemaal zogenaamd als "agressief" worden beschouwd. Ik hoop dat ze vooral op dat gebied iets van jullie kunnen leren :S

Groetjes uit Vlissingen

• 11 December 2011 - 13:17

Ellen Tijdhof:

Hallo Marjolein, Kim en Veroline

De reisverslagen met veel belangstelling gelezen. Het is een hele andere cultuur waar jullie in terecht zijn gekomen. Het zal jullie ook niet mee vallen hoe er met de dieren wordt omgegaan.
    Zijn jullie daar met jullie drieèn of zijn er nog andere buitenlandse medewerkers. Hoe gaat her verder met jullie gezondheid nog niet ziek geweest. Benno en ik zullen jullie verder volgen met de werkzaamheden en jullie interessante verhalen veel succes.

Hartelijke groeten Benno en Ellen en een poot van Aike

• 16 December 2011 - 01:18

Stephanie, Buurvrouw:

Heee meiden!

Hele leuke blog weer en super duidelijk uitgelegd! :)
    Ik vroeg me af hoe ze daar kerst gaan vieren en oud&nieuw met jullie? Doen ze daar wel aan kerst? En hoe is het eten daar, valt het mee of tegen? Verder, hoe is het daar met internet/televisie etc. gesteld, liggen ze achter op ons of valt dat nog wel mee?

Lieeefs, Stephanie (buurvrouw Veroline).
    Vero, we missen je in Huize Houtwal! xxxxxxx